Mistrzowie kodowania

  • Drukuj

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła uczestniczy w ogólnopolskim, pilotażowym projekcie "Mistrzowie kodowania".  Realizując założenia projektu będziemy uczyć naszych uczniów  trzeciego języka (obok języka ojczystego  i  języka angielskiego), który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Tym trzecim językiem będzie język  Scratch czyli programowanie komputerowe.  Projekt obejmuje swoim zasięgiem podczas edycji pilotażowej, 34 szkoły w 16 województwach, 70 nauczycieli i prawie 2 tysiące uczniów.

  Z badania Głównego Urzędu Statystycznego w 2012 roku wynika, że komputery znajdują się w 94,6 % polskich gospodarstw domowych z dziećmi w wieku szkolnym, a 91,5% posiada także dostęp do Internetu. Umiejętność programowania deklaruje zaledwie 8,8% obywateli polskich. Tymczasem przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i to właśnie wówczas przynosi najlepsze efekty. Umiejętność programowania pozwala  rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Uczeń nie jest wówczas biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno komunikacyjnej TIK, ale potrafi ze zrozumieniem  jej używać realizując własne projekty. W dzisiejszym społeczeństwie brak podstawowego rozumienia działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu utrudniającym odnalezienie się we współczesnym świecie.

 Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego społeczeństwa.