Rodzicu ucznia o specjanych potrzebach edukacyjnych

  • Drukuj

 

Jakich informacji mogą oczekiwaćod Ciebie nauczyciele?

  • Warunki mieszkaniowe i bytowe rodziny (np. Czy dziecko ma swoje biurko do odrabiania lekcji?Czy sytuacja finansowa rodziny pozwala na zapewnienie mu odpowiedniego leczenia, żywienia, wyposażenia w podręczniki i pomoce szkolne?)
  • Sytuacja rodzinna (np. Czy rodzina jest pełna? Ile rodzeństwa ma dany uczeń? Czy występują jakieś trudności, problemytypu przewlekła choroba, alkoholizm itp. )
  • Strategie wychowawcze w domu rodzinnym (np. Jak rodzice doceniają swoje dziecko? Czy są zgodni w kwestiachwychowawczych?)
  • Umiejętność uczenia się ( Czy umie uczyć się samodzielnie? Jakie są treści dla niego szczególnie ciekawe, łatwe do przyswojenia? Co sprawia mu trudność przy odrabianiu lekcji? Jakie błędy najczęściej popełnia?)
  • Choroby i niepełnosprawność dziecka (np. dawkowanie leków w związku ze stosowaną terapią farmakologiczną, w przypadku dziecka niesłyszącego – metody komunikowania się, noszenia aparatu słuchowego.)

Mówiąc o zaobserwowanych przez siebie aspektach funkcjonowania Twojego dziecka:

  • Spróbuj opisywać rzeczywistość najdokładniej jak potrafisz,
  • Zwróć uwagę na to, by rozmowa odbywała się w warunkach zapewniających Ci poczucie bezpieczeństwa i dyskrecję,
  • Zadawaj pytania , jeśli nie rozumiesz czego oczekuje od Ciebie nauczyciel/specjalista,
  • Możesz sprawdzać, jak Twoi rozmówcy postrzegają funkcjonowanie Twojego dziecka na terenie szkoły,
  • Pokazuj mocne strony Twojego dziecka i jego możliwości,
  • Dziel się z nauczycielami ispecjalistami tym, jak w domu radzicie sobie z różnymi trudnościamiw funkcjonowaniu dziecka (co się Wam sprawdza w warunkach domowych, co jest nieskuteczne),
  • Mów o zainteresowaniachi uzdolnieniach swojego dziecka- myślcie wspólnie z nauczycielami i specjalistami jak je wykorzystać w pracy na terenie szkoły.